fbpx
Connect with us

Subscribe

Business Entrepreneurship

Menjual Nilai

Terma yang lazim digunapakai adalah USP atau Unique Selling Proposition

Photo by LumenSoft Technologies on Unsplash

Satu ciri yang boleh membezakan produk atau perkhidmatan yang kita tawarkan adalah nilai. Ia harus bermula dengan kita sebagai pemilik bisnes mengiktiraf bahawa produk atau perkhidmatan yang ditawarkan adalah istimewa dan diperlukan oleh pelanggan. Bukan sekadar mengisi masa lapang atau hobi semata-mata. 

Sarjana bidang pemasaran iaitu Philip Kotler ada menulis di dalam bukunya ‘Marketing 4.0’ di mana evolusi ilmu pemasaran ini dibahaskan. Marketing 4.0 membincangkan antara lain berkaitan tawaran nilai. Bukan lagi customized product or services. Bukan lagi sekadar tentang pembekal menyediakan produk atau perkhidmatan mengikut keperluan pelanggan. Ia kini berkaitan nilai yang dikongsi rasa dan suka antara pembekal dan pelanggan. 

Pembekal menekankan pemeliharaan alam sekitar, maka pelanggan yang berkongsi tawaran nilai yang sama akan membeli, melanggani hatta mengulangi pembelian. Pembekal atau penjual yang meletakkan integriti atau kualiti perkhidmatan terbaik akan dapat menarik minat pembeli yang juga menekankan integriti dan perkhidmatan terbaik. Pembeli akan berasa selesa dengan nilai yang dikongsikan dan dibawa oleh penjual. 

Maka, kepentingan menjaga kualiti produk atau perkhidmatan sama pentingnya dengan nilai yang dibawa bersama dengannya. Terma yang lazim digunapakai adalah USP atau Unique Selling Proposition. Pencirian yang membezakan produk atau perkhidmatan kita dengan apa yang orang lain tawarkan.

Sign Up For Our Newsletter

Syamsul Amri bin Abdul Razak, Lead Trainer for SABAR Training and Resources is a certified HRDF-TTT Trainer. A seasoned Business Development & Sales Management practitioner, he is an active volunteer with Islamic Relief Malaysia, he is currently the Principal Advisor for UKM-UnipeQ, a Training & Consultancy company owned by a Malaysian public university, UKM. Syamsul is a certified Basic NLP Practitioner and has been appointed as Mentor for International Islamic University (IIUM) Entrepreneur Development Centre. Follow him on his website and Facebook where he consistently shares his views and thoughts on areas that include Business Communication, Business Development and Leadership.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

How To Pivot Quickly In The Wake Of COVID-19

Business Entrepreneurship

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Top CRM Software For Businesses To Manage Workflow

Business Entrepreneurship

Connect
Sign Up For Our Newsletter