fbpx
Connect with us

Subscribe

Khir Khalid

Kenali 3 Segmen Pemasaran Strategik Untuk Kempen Periklanan

Kempen periklanan yang berimpak tinggi merupakan antara elemen penting pemasaran

Photo by Deva Darshan on Unsplash

Setiap perniagaan pasti mahukan strategi yang terbaik agar dapat terus bersaing dan berkembang maju. Selain memastikan pengurusan operasi berjalan lancar, faktor pemasaran yang terancang dan efektif juga sentiasa menjadi keutamaan, apatah lagi dalam mendepani cabaran normal baharu dan prospek pasaran yang masih lagi tidak menentu pada masa kini.

Membangunkan strategi pemasaran dengan keseimbangan saluran yang tepat untuk kempen periklanan bukan sahaja membantu menjimatkan kos, tetapi turut memberi impak yang jauh lebih berkesan dalam meningkatkan penjualan, memperkukuh prospek perniagaan mahupun kredibiliti penjenamaan. Kini adalah masa menjaga bajet disamping menjana ‘ROI’ yang lebih baik. 

Pada artikel ini, saya terpanggil berkongsi tiga segmen pemasaran yang boleh anda jadikan panduan dalam menjayakan kempen periklanan. Memilih paduan segmen berdasarkan hasrat serta kemampuan perniagaan juga membantu dalam mencapai sasaran prospek pasaran dengan lebih berkesan.  

3 Segmen Pemasaran Untuk Kempen Periklanan

Semasa artikel ini ditulis, sememangnya ramai dikalangan kita dan para peniaga yang sudah mula memanfaatkan teknologi digital bagi memudahkan urusan kerja, komunikasi dan perniagaan. Ia juga menjadi pilihan ramai para usahawan dan perniagaan dalam memperkukuh potensi pasaran melalui kelebihan ruangan digital dan media sosial.

Namun dalam mendepani cabaran normal baharu yang dilalui kini, sesetengah usahawan ada yang melihat kepentingan dalam keseimbangan strategi perniagaaan dari keseluruhan aspek pemasaran. Ada berpendapat, penggunaan platform pemasaran digital semata-mata tidak sepenuhnya dapat memperkukuh prospek pasaran sekiranya tidak disokong dengan lain-lain segmen pemasaran.  

Oleh itu, pada masa normal baharu inilah merupakan peluang kepada para peniaga memanfaatkan keseimbangan dalam menentukan segmen pemasaran yang strategik, sekaligus memperkenalkan lagi perniagaan secara lebih meluas, disamping terus memperkukuh kredibiliti pasaran serta jalinan pelanggan sedia ada. 

Berikut kategori 3 segmen pemasaran penting bagi menjayakan kempen periklanan.

Pemasaran ‘Above The Line’ (ATL). Bagi ahli pemasaran, ATL turut dianggap sebagai segmen pemasaran secara besar-besaran. Ia melibatkan penggunaan platform media massa seperti periklanan televisyen, radio, akhbar dan majalah. Ia diperakui sejak dahulu lagi mempunyai liputan prospek yang luas dan capaian yang strategik, namun melibatkan kos periklanan yang agak mahal.

Namun situasi normal baharu ini turut memaksa pihak media massa memperkenalkan pakej periklanan kepada kadar yang lebih berbaloi. Bagi sesetengah sektor perniagaan, ia turut dilihat sebagai salah satu pilihan berpotensi. Jika tidak di televisyen, pakej periklanan radio, akhbar atau majalah yang sesuai dengan kriteria pelanggan dan prospek pasaran juga boleh dipertimbangkan pada masa ini.

Walaupun teknologi digital mendominasi keperluan komunikasi pada masa kini, pemasaran ATL masih lagi diterima sebagai landasan ‘mainstream’ dengan kekuatan liputan yang menyeluruh, juga kluster ‘niche’ pasaran yang terancang.

Pemasaran ‘Below The Line’ (BTL). Ia merupakan salah satu segmen pemasaran yang telahpun dipraktikkan sejak sekian lama tetapi terus releven mengikut perkembangan arus kemajuan semasa. Berbeza dengan periklanan media massa, BTL melibatkan kos yang lebih rendah dengan fokus yang disasarkan terus kepada pelanggan serta prospek pasaran.

Kaedah pemasaran BTL merangkumi kempen ‘direct mail’ melalui emel berdasarkan pengkalan data pelanggan, sebaran risalah secara fizikal termasuk pemasaran enjin carian melalui kata kunci tertentu. Antara kaedah terdahulu yang mula dimanfaatkan semula secara terancang adalah sebaran risalah dan katalog fizikal yang tertumpu kepada kawasan tertentu yang disasarkan.

Pakej percetakan serta penawaran khidmat sebaran katalog secara fizikal kini juga turut menawarkan kadar harga yang lebih murah. Selain itu, tujuan BTL kini turut menjadi elemen sokongan fizikal yang masih dipercayai sebagai pemangkin ‘sales funnel’ dan ‘establishment’ digital kepada pelanggan dan prospek melalui strategi secara ‘offline’.    

Pemasaran ‘Through The Line’ (TTL). Ia merupakan segmen pemasaran yang terhasil daripada kewujudan era teknologi digital. Kini, sememangnya ramai yang sudah menyedari potensi pemasaran digital namun tidak semua memahami bahawa ia juga salah satu segmen yang penting seperti juga ATL dan BTL.

Pemasaran TTL merangkumi penggunaan platform laman web, blog dan media sosial sebagai elemen memperkukuh kredibiliti jangka panjang perniagaan kepada pelanggan dan prospek pasaran. Oleh itu, memastikan elemen pemasaran kandungan yang bersesuaian sentiasa menjadi keutamaan yang berterusan bagi setiap perniagaan agar terus releven dengan pasaran semasa.

Pada masa normal baharu inilah kebanyakkan perniagaan mula mempraktik atau menilai dan menambahbaik strategi pemasaran digital. Terdapat pelbagai teknik pemasaran digital yang boleh dipelajari dari pelbagai sumber termasuk artikel-artikel yang diketengahkan di Marketing In Asia ini. Pemasaran TTL akan terus menjadi dasar terpenting pemasaran kini dan masa hadapan.

Menjayakan Kempen Periklanan Melalui Segmen Pemasaran

Melaksanakan kesemua segmen pemasaran di atas menjadi faktor penting bagi sesetengah perniagaan dalam menjayakan pelbagai kempen periklanan dari masa ke semasa. Paduan ini dikenali sebagai ‘360 Degree Advertising’, di mana jabatan pemasaran perlu memikirkan strategi terbaik bagi memanfaatkan kelebihan setiap segmen-segmen untuk kempen periklanan yang berkesan.

Sungguhpun begitu, artikel ini tidak mewajibkan anda untuk melaksanakan kesemuanya sekiranya ia tidak bersesuaian dengan aspirasi perniagaan yang anda jalankan. Namun, perlu untuk anda pastikan pilihan segmen yang betul atau paduan antaranya yang boleh melonjakkan lagi keberkesanan kempen pemasaran dengan lebih kos efektif dan strategik.

Kempen periklanan yang berimpak tinggi merupakan antara elemen penting pemasaran untuk menjana pembangunan jangka panjang perniagaan, memperkukuh penjenamaan serta kepercayaan pelanggan dan prospek pasaran yang mampan. 

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Khir Khalid is a certified marketing professional registered with the Institute of Marketing Malaysia. Besides being a columnist at Utusan Malaysia, he is also an associate marketing consultant and a digital content writer for commercial sectors and agencies. Follow him on LinkedIn and website.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 Sebab Mengapa Pemasaran Media Sosial Penting Bagi Seorang Usahawan

Marketing

Apa Beza ‘Content’ Dan ‘Container’?

Malaysia

Kepentingan Pemasaran Dalam Realiti Keusahawanan & Kehidupan

Khir Khalid

people wearing diy masks people wearing diy masks

Etika Penting Dalam Merangka Strategi Pemasaran Sosial

Marketing

Connect
Sign Up For Our Newsletter