fbpx
Connect with us

Subscribe

Originals

Panduan Membina Bisnes E-commerce Semasa Covid-19

Jika anda tidak mempunyai budget yang mencukupi, anda boleh buka akaun di marketplace

Photo by Pixabay from Pexels

Perniagaan online atau e-commerce mendapat permintaan yang tinggi semasa tempoh MCO. Ini adalah beberapa tips kepada usahawan yang masih belum mengambil peluang untuk menjual barang secara online.

E-commerce Platform. Terdapat beberapa cara untuk membina platform E-commerce sendiri. Masing-masing mempunyai pros & cons tersendiri. Saya nasihatkan untuk pilih cara yang paling cepat dan cost-effective iaitu gunakan E-commerce Builder Platform seperti Shopify, AVANA, Instaweb.my dan SiteGiant. Dalam masa lima minit, anda boleh dapatkan kedai online yang lengkap dengan feature-feature yang terkini. Kebanyakan platform ini mengenakan yuran pakej bulanan (monthly subscription fee). 

Online Marketplace. Jika anda tidak mempunyai budget yang mencukupi, anda boleh buka akaun di marketplace seperti Lazada dan Shopee. Kelebihan marketplace ini ialah percuma untuk buka akaun dan mereka sudah ada pelanggan (trafik) yang tinggi. Kebanyakan platform ini akan mengenakan yuran komisen (commission fee) untuk setiap transaksi. Contohnya, Shopee akan caj 2% untuk setiap transaksi. Kalau customer beli produk harga RM100, commission fee ialah RM2. 

Marketing. Part ni yang paling penting sekali. Ada dua cara yang anda boleh buat iaitu Pembuatan Content dan Iklan Berbayar (Paid Ads). Pembuatan Content seperti photo video, livestream untuk membina kredibiliti dan trust kepada produk anda dan untuk customer mendapatkan info dan benefit berkenaan produk anda. Cara ini adalah cost-effective dan bergantung kepada kerajinan dan kreativiti anda. Iklan Berbayar (Paid Advertising) seperti FB Ads dan Google Ads pula untuk menarik trafik ke platform anda. Anda juga boleh tarik trafik terus ke WhatsApp anda. Anda boleh set budget iklan seperti RM10 sehari dan tambah jika mendapat sambutan (conversion) yang tinggi. 

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Azlan helps businesses grow using digital marketing solutions. He is the Co-founder & Chief Marketing Officer of Flix, a digital marketing agency based in Malaysia. You can follow him on LinkedIn and website.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Get Real With People: Brand Persona & Your Business

Marketing

Five Common Reasons Why Your Subscribers Are Not Opening Your Email Newsletter

Marketing

Apple’s Newest iOS Update Is Here: What Can Advertisers Expect

Marketing

5 Proven & Effective Steps To Increase Engagement On Your Email Marketing Strategy

Marketing

Connect
Sign Up For Our Newsletter