fbpx
Connect with us

Subscribe

Khir Khalid

Membina Kempen Pemasaran Berkesan Dengan Formula AIDA

Jika strategi pemasaran atau periklanan tidak mempunyai satu daripada empat langkah AIDA ini, kebarangkalian kempen anda menemui kegagalan adalah tinggi

Image by Vinson Tan ( 楊 祖 武 ) from Pixabay

Sepanjang penglibatan pemasaran, saya sering terlibat dalam pelbagai kerjasama agensi tempatan dan luar negara untuk kempen-kempen pemasaran dan periklanan. Antara perkara penting yang sentiasa ditekankan sebelum sesuatu kempen dibangunkan adalah membina keberkesanan kempen melalui formula AIDA. Ia bertujuan bagi memastikan agar setiap kempen pemasaran dapat mencapai impak sasaran dengan berkesan.

Dari situ saya menyedari bahawa Formula AIDA ini bukan sekadar model atau formula yang patut dilaksanakan pada kempen-kempen pemasaran syarikat-syarikat besar atau bertaraf multinasional sahaja, tetapi sepatutnya dipraktikkan oleh setiap pengusaha perniagaan untuk mencapai potensi pasaran melalui kempen pemasaran jangka panjang yang kos efektif dan strategik.

Pada artikel ini saya ingin menjelaskan perspektif formula AIDA berdasarkan realiti pemasaran masa kini. Memanfaatkan formula AIDA ini dapat membantu memperkemas lagi strategi dan perlaksanaan kempen pemasaran anda agar dapat terus kekal releven dalam persaingan industri dan berkembang selaras penerimaan trending pasaran semasa.

Apa Itu Formula AIDA

AIDA adalah akronim “Awareness, Interest, Desire dan Action“. Ia merupakan langkah-langkah yang perlu dirancang dan dirangka dalam membina strategi untuk perlaksanaan setiap kempen pemasaran dengan berkesan. Ia juga menjadi elemen penting dalam membina hubungan produk, perkhidmatan atau perniagaan yang dapat mempengaruhi sentimen prospek dan pasaran bagi menjana pelanggan yang bertepatan dengan sasaran kempen.

Terdapat juga sesetengah pakar pemasaran dan industri yang turut menyatakan bahawa, jika strategi pemasaran atau periklanan tidak mempunyai satu daripada empat langkah AIDA ini, kebarangkalian kempen anda menemui kegagalan adalah tinggi. Setidaknya, anda rugi memanfaatkan potensi pasaran dalam mendapatkan impak ‘lead generation’ yang sebaiknya.

Berikut saya perjelaskan elemen-elemen Formula AIDA tersebut;

Attention (Perhatian Audien). Semasa belajar, perkataan ‘A’ ini secara teori dipanggil ‘Awareness’ atau kesedaran. Namun dalam realiti pemasaran, ia lebih diterima sebagai faktor ‘Attention’ iaitu perhatian yang membawa maksud lebih jelas dan tepat. Oleh itu, setiap kempen pemasaran perlu mempunyai nilai dan ciri-ciri yang dapat menarik perhatian audien sebagai prospek dan pelanggan.

Mendapatkan perhatian sewajarnya memerlukan sedikit kajian terhadap prospek, pelanggan dan pasaran yang disasarkan. Sama ada melaksanakan kempen pemasaran online (inbound) atau tradisional (outbound), terdapat beberapa faktor yang perlu penelitian. Antara faktor penting merangkumi lokasi atau platform untuk melaksanakan kempen pemasaran, kesesuaian masa, gaya penyampaian ‘copywriting’ atau ‘storytelling’ termasuk reka grafik poster atau risalah, agar kempen yang dilaksanakan dapat membina faktor “wow!” dalam menarik perhatian prospek.

Namun perlu diingatkan agar sentiasa mempraktikkan etika pemasaran yang betul. Meraih perhatian audien tidak seharusnya meletakkan kedudukan anda kepada impak negatif yang boleh menjejaskan ‘goodwill’ perniagaan. Hindari cara menarik perhatian murahan terutama di media sosial seperti ‘tagging’ atau mempromosi produk di ruang komen orang lain.

Terdapat artikel yang anda boleh jadikan rujukan Bagaimana Mempraktikkan Etika Marketing Yang Betul Tanpa Rasa Poyo. Hindarkan tindakan menarik perhatian secara ‘murahan’.   

Interest (Menarik Minat Prospek). Melalui kempen pemasaran yang dapat menarik perhatian audien akan turut menarik minat prospek terhadap produk, perkhidmatan atau apa jua agenda perniagaan yang anda promosikan. Pastikan penyampaian maklumat yang jelas dan difahami oleh golongan prospek dan potensi pelanggan agar menarik minat mereka mendekati anda. 

Peringkat kedua ini memerlukan pendekatan yang lebih rapi berbanding sekadar menarik perhatian. Ketahuilah pada peringkat ini juga, ada sebilangan besar audien akan mencari pelbagai maklumat tentang kempen, produk dan perkhidmatan tanpa pengetahuan anda melalui pelbagai saluran lain seperti carian ‘Google’, melihat laman web dan media sosial, mencari testimoni, review pelanggan atau bertanya kepada orang-orang yang mereka percayai. Malah akan ada juga yang terus hubungi anda untuk pertanyaan.

Membina minat prospek juga merupakan satu cabaran yang tidak seharusnya diambil mudah. Berdasarkan pengalaman industri, ia memerlukan proses penerangan serta penjelasan yang mudah untuk prospek fahami kerana pada peringkat juga kebanyakkan prospek bukan sekadar berminat, tetapi masih was-was. Fahami keperluan prospek dengan maklumat yang mudah difahami dan tidak membebankan.

Desire (Keinginan / Dorongan). Andaikan anda sudah mempunyai golongan prospek yang berminat hasil daripada kempen pemasaran dan promosi yang dijalankan. Melalui maklumat yang menepati jangkaan prospek, masih terdapat beberapa proses yang menjadi penentu sama ada mereka terus menjadi pelanggan atau masih berfikir dan akan memberi maklumbalas pada kemudian hari.

‘Desire’ juga turut diterjemahkan kepada ‘Decision’ iaitu pilihan. Terdapat kenyataan ramai jurujual terutamanya, bahawa sekitar 55% pelanggan yang berminat terhadap kempen produk dan perkhidmatan tetapi menyatakan maklumbalas untuk ‘beli nanti’ tidak akan membeli. Ini disebabkan sama ada mereka akhirnya terpengaruh menjadi pelanggan kepada pesaing atau agen yang lain hasil cetusan kempen anda, atau melupakan hasrat tersebut disebabkan tiada tarikan dorongan dan keinginan yang kuat lagi untuk membeli.

Oleh itu, kempen pemasaran anda turut memerlukan sentuhan peribadi yang dapat membina dorongan yang kuat kepada prospek untuk mereka jadikan anda sebagai pilihan. Antara persediaan peringkat ini juga adalah mengenalpasti siapa ‘decision maker’ yang mempengaruhi pembelian, kerana sesetengah produk dan perkhidmatan dibeli oleh pelanggan yang bukan pengguna. Sebagai contoh, produk yang dibeli oleh suami sebagai ‘pelanggan’ kerana pengaruh isteri sebagai ‘pendorong’ atau ‘pengguna’.

Penting untuk anda pastikan kempen pemasaran yang melengkapi elemen-elemen tersebut.

Action (Tindakan). Ini adalah peringkat ‘closing the sale’. Tahniah diucapkan sekiranya kempen pemasaran anda berjaya meraih ramai prospek ke peringkat ini menjadi pelanggan. Ia juga membuktikan bahawa kempen anda berjaya membina kepercayaan dan reputasi pasaran yang disasarkan.

Namun usah risau sekiranya ‘respond rate’ di peringkat ‘Action’ ini jauh berbeza dengan kadar mula-mula mendapat perhatian audien. Ia normal kerana tidak ada kempen pemasaran yang mampu mendapat 100% tindakan menjadi pelanggan pukal. Nilai semula setiap faktor dan dapatkan skrip terbaik daripada proses yang telah dilalui sebagai database untuk mengenali ‘trending’ prospek dalam menambahbaik lagi strategi dan perlaksanaan kempen-kempen pemasaran.

Bagi prospek yang tidak mengambil tindakan menjadi pelanggan, sekurang-kurangnya mesej kempen yang disampaikan dapat meninggalkan kesan positif kepada mereka terhadap produk, perkhidmatan, penjenamaan dan ‘goodwill’ perniagaan anda. Langkah tindakan mereka mungkin berlaku apabila secara konsisten dan berkala melihat promosi anda dari masa ke semasa nanti.

Paling penting, hargai mereka yang telah menjadi pelanggan anda dengan ‘after sales support’ yang terbaik kerana mereka ini mampu menjadi pelanggan tetap, agen testimoni ‘word of mouth’ atau komuniti ‘die hard fans’ terhadap penjenamaan, produk atau perkhidmatan anda.

Rangka Kempen Pemasaran Dengan Formula AIDA

Formula AIDA menjadi ‘tools’ dalam merangka strategi dan perlaksanaan kempen pemasaran untuk membina kepentingan potensi jangka panjang perniagaan oleh pelbagai organisasi di seluruh dunia.

Walaupun perubahan teknologi menjadi antara faktor memudahkan kempen pemasaran produk dan perkhidmatan untuk terus berkembang dan tidak kurang juga yang terkubur. Namun dengan formula AIDA inilah yang membantu membina rangka pemasaran kepada banyak perniagaan untuk terus kekal releven, berevolusi dan transformasi selaras dengan perkembangan teknologi dan trending pasaran era digital kini.

Justeru itu, apa juga status dan bidang perniagaan anda, formula AIDA memberi garis panduan terbaik dalam proses menjana pelanggan berkualiti bermula dengan elemen yang membina perhatian audien menjadi prospek sehingga menarik minat dan mendorong keinginan mereka untuk bertindak menjadi pelanggan dalam apa jua platform pemasaran yang anda gunakan.

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Khir Khalid is a certified marketing professional registered with the Institute of Marketing Malaysia. Besides being a columnist at Utusan Malaysia, he is also an associate marketing consultant and a digital content writer for commercial sectors and agencies. Follow him on LinkedIn and website.

1 Comment

1 Comment

  1. paridahishak

    13th March 2020 at 1:30 pm

    Formula strategi yg patut diaplikasi untuk memajukan bisnis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pelanggan Membantu Memasarkan Produk

Marketing

Mantap Bersama Dilancarkan Untuk Membantu Perniagaan Kecil Di Malaysia

Google

Potensi Augmented Reality Dalam Pemasaran Digital

Khir Khalid

Tiga Cabaran Besar Untuk Berubah

Leadership & Empowerment

Connect
Sign Up For Our Newsletter